Ammattikorkeakoulumme käytännönläheisyys ja kansainvälisyyteen panostaminen ovat mahdollistaneet tutustumisen monenlaisiin toimintaympäristöihin.
Ensimmäiseksi näytökseni valitsin opiskeluvaihtoni Englannissa. Vaihtooni liittyi kurssi Ammatillisuus kansainvälisessä toimintaympäristössä. En olisi ennen opintojeni alkua voinut kuvitellakkaan lähteväni vieraaseen maahan opiskelemaan, joten tämä oli minulle äärimmäisen opettavainen ja kasvattava kokemus. Sen aikana opin lisää monikulttuurisuudesta ja englanninkielestä ja kykyyni selvityä erialaisista tilanteista kasvoi. Sain lisää itseluottamusta.
Päätin ensimmäisenä vuonna hakea, ystäväni innostamana, varsin hetken mielijohteesta vaihtoon ja päädyin Englantiin, Birminghamiin. Birmingham on Englannin toiseksi suurin kaupunki, jossa asuu noin 3,7 miljoonaa asukasta. Kaupunki sijaitsee Keski-Englannissa ja on hyvin suuri teollisuuskaupunki. Sen päätuotteina ovat Jaguaarit ja Cadbury suklaa. Birmingham sijaitsee myös keskellä suurta kanavaverkostoa. Kaupunki on erittäin kansainvälinen ja se näkyy voimakkaasti katukuvassa sekä ravintoloiden ja kauppojen ruokavalikoimassa. Intialainen ruoka nousi eniten esille ja sitä oli tarjolla monessa muodossa. Kaupungin kansainvälisyys edisti monikulttuurisuuteen tutustumista.
Olin vaihdossa reilut 5 kuukautta, toisen vuoden alusta. Lähdin syyskuussa ja palasin helmikuussa. Koulut sielä alkoivat vasta 1.10. eli kuukautta myöhemmin kuin Suomessa ja lukukausi loppui Helmikuussa. Opiskelin University College Birminghamissa siis yhden lukukauden ajan.
Vaihdossa ollessani keräsin 30 opintopistettä. Suoritin vaihtoni aikana kolme, kymmenen opintopisteen kurssia. Kurssit olivat Planning for Events (10op.), Sports In Society(10 op.) ja Spanish for beginners(10op.).
Näytökseni valitsin vaihtoraporttini, joka kertoo kokemuksistani Englannissa.
Vaihtoraportti
Toiseksi näytökseni valitsin harjoittelun, jonka suoritin Stop Huumeille ry:ssä ennen kehittämisprojektiani ja sen aikana. Stop Huumeille ry on suvaitsevaisin ja ennakkoluulottomin työpaikka jossa olen ollut. Kaikki ihmiset hyväksytään sellaisina kuin he sinne tulevat, eikä ketään hyljeksitä ulkonäön tai taustan vuoksi. Järjestö harjoittelupaikkana oli upea kokemus ja kasvatti minua suvaitsevaisemmaksi ja avoimemmaksi ihmiseksi. Se oli merkittävä kokemus ja opetti minulle paljon, niin muiden huomioimisesta kuin ennakkoluulottomuudestakin ja pyyteettömästä auttamisesta. Valitsin näytöksi projektiraporttini. Siinä kerron lyhyesti harjoitteluni sisällöstä ja mihin harjoitteluni johti.
Projektiraportti
Kolmanneksi näytökseni valitsin Herttoniemenrannan ala-asteella suorittamani Liikunta- ja terveysekasvatuksen menetelmien harjoittelun raportin. Koen, että kyseinen harjoittelu oli avartava ja opettava kokemus. Näin uudenlaisen toimintaympäristön ja miten sielä toimintaan. Koululiikunnan ohjaaminen poikkeaa paljon vapaa-aika tyyppisestä liikunnasta, johon lapset tulevat vapaaehtoisesti. Koululiikunta on monelle "pakkopullaa" ja se toi omat haasteensa toimintaan. Harjoitteluni kuitenkin vahvisti mielikuviani siitä, minkälaista työtä haluan tehdä tulevaisuudessa. Minua on aina kiinnostanut liikunta ja siksi tämä antoi minulle varmuutta siitä, että haluan tehdä jatkossakin töitä liikunnan parissa. Harjoittelun aikana näki myös hyvin lasten kehityksen asteet, sillä opetin 1.-6. luokkalaisia.
Harjoittelu antoi arvokkaan kokemuksen erityisryhmän ohjaamisesta ja antoi uutta perspektiiviä. Liikunnan ohjaamisen lisäksi vietin perjantait erityisryhmän "perus" opetuksessa mukana, joten pystyin tutustumaan ryhmään ja sen toimintapoihin paremmin. Koin onnistumisen kokemuksia ryhmän kanssa ja loppu palauta ryhmältä ja opettajalta oli hyvä ja antoi minulle itsevarmuutta.
Harjoitteluraportti
Näytökseni valitsin vaihtoraporttini, joka kertoo kokemuksistani Englannissa.
Vaihtoraportti
Toiseksi näytökseni valitsin harjoittelun, jonka suoritin Stop Huumeille ry:ssä ennen kehittämisprojektiani ja sen aikana. Stop Huumeille ry on suvaitsevaisin ja ennakkoluulottomin työpaikka jossa olen ollut. Kaikki ihmiset hyväksytään sellaisina kuin he sinne tulevat, eikä ketään hyljeksitä ulkonäön tai taustan vuoksi. Järjestö harjoittelupaikkana oli upea kokemus ja kasvatti minua suvaitsevaisemmaksi ja avoimemmaksi ihmiseksi. Se oli merkittävä kokemus ja opetti minulle paljon, niin muiden huomioimisesta kuin ennakkoluulottomuudestakin ja pyyteettömästä auttamisesta. Valitsin näytöksi projektiraporttini. Siinä kerron lyhyesti harjoitteluni sisällöstä ja mihin harjoitteluni johti.
Projektiraportti
Kolmanneksi näytökseni valitsin Herttoniemenrannan ala-asteella suorittamani Liikunta- ja terveysekasvatuksen menetelmien harjoittelun raportin. Koen, että kyseinen harjoittelu oli avartava ja opettava kokemus. Näin uudenlaisen toimintaympäristön ja miten sielä toimintaan. Koululiikunnan ohjaaminen poikkeaa paljon vapaa-aika tyyppisestä liikunnasta, johon lapset tulevat vapaaehtoisesti. Koululiikunta on monelle "pakkopullaa" ja se toi omat haasteensa toimintaan. Harjoitteluni kuitenkin vahvisti mielikuviani siitä, minkälaista työtä haluan tehdä tulevaisuudessa. Minua on aina kiinnostanut liikunta ja siksi tämä antoi minulle varmuutta siitä, että haluan tehdä jatkossakin töitä liikunnan parissa. Harjoittelun aikana näki myös hyvin lasten kehityksen asteet, sillä opetin 1.-6. luokkalaisia.
Harjoittelu antoi arvokkaan kokemuksen erityisryhmän ohjaamisesta ja antoi uutta perspektiiviä. Liikunnan ohjaamisen lisäksi vietin perjantait erityisryhmän "perus" opetuksessa mukana, joten pystyin tutustumaan ryhmään ja sen toimintapoihin paremmin. Koin onnistumisen kokemuksia ryhmän kanssa ja loppu palauta ryhmältä ja opettajalta oli hyvä ja antoi minulle itsevarmuutta.
Harjoitteluraportti
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti