Epilogi

Tässä osiossa kerron kuinka olen opintojeni aikana kehittynyt.

Arviointikyky 

Arviointikykyni on opiskelun myötä kehittynyt paljon. Ennen opintojan rankentavan kritiikin vastaanottaminen oli vaikeaa ja koin palautteen hyökkäyksena itseäni kohtaan. Vieläkin joidenkin palautteiden vastaanottaminen on vaikeaa, mutte olen silti kehittynyt huomattavasti siitä, mitä se oli opintojeni alussa. Yritän nähdä arvioinnin kohteena tekemiseni ja toteutustapani, en itseäni. Palautetta kuitenkin annetaan, jotta seuraavalla kerralla voisi tehdä paremmin ja kehittyä. Pystyn kehittymään kritiinkin myötä ja pystyn vastaanottamaan positiivista palautetta, vaikka senkin vastaanottaminen on joskus ollut hankalaa.

Kurssitehtävien ja erityisesti käytännön harjoitteluiden myötä olen oppinut arvioimaan toimintaani ja sen vaikutuksia. Pystyn mielestäni tulkitsemaan hyvin sitä miksi joku asia ei toiminut ja pystyn myös ennalta arvioimaan mielestäni hyvin sen, mikä juttu toimii minkäkin ryhmän kanssa. Jos siis olen saanut etukäteen tietää jotain ryhmästä. Olen äärimmäisen itsekriittinen ja miinukseksi voisinkin sanoa, että en välttämättä osaa arvioida itseäni realistisesti ja saatan arvioida itseni huonommaksi kuin olen. 

Arviointikyky ei ole ainoastaan oman itsensä arviointia, vaan siihen kuuluu myös tilannekohtainen arviointi ja muiden toiminnan arviointi. Tämä on ehkä heikoin kohtani. Olen harjoitteluiden ja vertaistuellisen opiskelun myötä kyllä oppinut arvioimaan muita ja antamaan rakentavaa palautetta, mutta huomaan, että siinä taidossa on edelleen paljon puutteita. En välttämättä huomaa kaikkea tai osaa heti miettiä asiaa tarpeeksi monesta näkökulmasta, varsinkaan silloin jos palaute tulisi antaa pian tilanteen jälkeen. En osaa välttämättä yhdistää asiaa/asioita isompiin kokonaisuuksiin. Uskon, että tämä kuitenkin tulee kehittymään työkokemuksen ja elämänkokemuksen myötä.

Pidän itseäni pätevänä suoriutujana.

Teknis­taidollinen kyky


Huomasin selkeää kehitystä kirjallisissa töissäni opintojeni edetessä, tutkiessani niitä portfoliota tehdessäni. Tekstin laatu on parantunut samoin tekstin tieteellisyys. Ensimmäisenä vuotena lähdeviitteet tuottivat suurta päänvaivaa ja wikipedia oli paras ystävä, samoin oli vielä toisenakin vuonna. Vasta opintojeni loppuvaiheessa  olen kokenut pystyväni tuottamaan laadullisesti ja tieteellisesti parempaa tekstiä. 

Opinnäytetyötä tehdessäni vasta oikeasti opin käyttämään lähdeviitteitä ja -merkintöjä oikein. Kyseinen työ vaati myös eniten teoriapohjaista tietämystä, kuin mikään muu aikasempi työ. Samoin oman paineensa toi opinnäytetyötilaajan toiveiden täyttäminen. Koin opinnäytetyötä tehdessäni, että olin tarpeeksi pätevä ja osaava sitä tekemään. Se on merkittävää kehittymistä opintojeni alkuvaiheeseen nähden. Opinnäytetyöni 50 sivun tuottaminen ei tuottanut missään vaiheessa vaikeuksia ja tekstiä syntyi vaivatta, kun taas ensimmäisinä vuosina viiden sivun essee tuntui aivan liian pitkältä ja vaikealta.

Käytännössä tehtävässtä työstä koen pystyväni suoriutumaan sujuvasti ja laadullisesti. Koen kehittyneeni siinä valtavasti opintojeni myötä ja omat epäilykseni pätevyydestäni työhön ovat haihtuneet. Olen saanut hyvää palautetta kaikista harjoitteluistani ja minuun on oltu tyytyväisiä.

Tässä osiossa arviointini jakautuu kahteen. Pidän itseäni kirjallisissa taidoissa kehittyneenä aloittelijana ja käytännön taidoissa pidän itseäni pätevänä suoriutujana.

Suunnittelukyky


Hyvin suunniteltu on valmiiksi tehty, sanoo sananlasku ja tämä pitää paikkansa. Suunnittelukyky on hyvin tärkeä taito, kaikenlaisissa työtehtävissä. Koen, että olen hyvä suunnittelemaan ja osaan tehdä kellon tarkat suunnitelmat ja aikataulut, mutta suunnitelman/aikataulun toteuttaminen ei toimikkaan ihan yhtä hyvin. Osaan olla luova ja toimia tilanteen mukaan, mutta aikataulussa pysyminen on usein haastavaa, varsinkin kirjallisten töiden suhteen. Opiskeluideni aikana aikataulujen noudattaminen levisi aika hyvin käsiin sen jälkeen, kun huomasin, ettei palautuspäivämäärillä juurikaan ole väliä.

Koulumme on aika lepsu myöhässä palautettujen koulutöiden suhteen, eikä se ole oikein auttanut minua kehittymään omassa aikataulujen noudattamattomuudessani. Englannissa vaihdossa ollessani koin suuren shokin, kun koulutöiden palauttaminen oli kellon tarkkaa hommaa ja myöhästymisesta seurasi samantien hylkääminen. Se oli hyvää harjoittelua aikataulussa pysymisessä ja uskon sielä ollessani kehittyneeni myös aikataulujen noudattamisessa, sillä ennen palautusta, piti essee antaa vielä kielentarkistukseenkin, jolloin kirjoitustyöt piti tehdä hyvissäajoin valmiiksi.

En koe oppineeni koulumme "perusopetuksen" myötä juurikaan aikatauluissa pysymistä kirjallisten töiden tai lukemisen suhteen, muuta kuin kehittämisprojektin, opinnäytyön sekä työelämänharjoitteluiden myötä. Harjoitteluissa projektin oli oltava valmis ajallaan, samoin erilaisten ryhmänohjaus suunnitelmien, jotta ne voitiin toteuttaa.

Vaikka kehitys ei olekkaan ollut huimaa, koen kuitenkin kehittyneeni suunnittelussa ja suunnitelmien toteuttamisessa. Kun lähden suunnittelmaan ryhmäohjausta, en tarvitse enää pilkun tarkkaa suunnitelmaa vaan osaan toimia tilanteen mukaan, "perus" suunnitelman pohjalta. Opiskelua alussa, minulla ei vielä ollut niin hyvää tilannetajua, että olisin voinut poiketa paljon suunnitelmasta. Tilannetajuni kehittyminen ja oma ammatillisen varmuuteni kasvaminen on tehnyt suunnittelusta helpompaa ja toteutuksesta luovempaa.

Pidän itseäni pätevänä tekijänä.

Sosiaalinen kyky


Tällä alalla sosiaaliset kyvyt ovat erittäin tärkeät. Olen aina ollut sosiaalinen ja ulospäin suuntautunut yksilö ja tulen hyvin toimeen kaikenlaisten ihmisten kanssa, ikään ja sukupuoleen katsomatta. Sopeudun hyvin tilanteisiin ja erilaisiin ryhmiin. Osaan toimia tavalla joka sopii kulloiseenkin ympäristöön ja olen mielestäni aika hyvä lukemaan tilannetta ja toimimaan sen mukaisesti. Pystyn ajattelemaan muita ja ottamaan kaikki huomioon. Osaan ilmaista asiani selkeästi ja niin, että sen kaikki ymmärtävät. Osaan toimia suurissa ja pienissä ryhmissä, mutta parhaiten itse pystyn ohjaamaan suurempia n. 8-30 henkilön ryhmiä.

Joissain tilanteissa olen aluksi hiljainen ja tarkkailen sivusta ennenkuin uskallan heittäytyä mukaan ja olla oma itseni. En myöskään osaa välttämättä tutusta ja lähestyä tuntemattomia ihmisiä omasta aloitteesta ilman, että minulla on heille jotain oikeaa asiaa. Olen kuitenkin opintojeni aikana kehittynyt tässä, tilannetajuni ja pelisilmäni paranemisen myötä.

Pidän itseäni etevänä tekijänä.


Kaikki näistä osa-aluesta kehittyvät kokemuksen myötä. Koen opiskelleeni oikeassa paikassa ja saaneeni hyvän pohjan tulevalle työelämälleni. Opiskelussa on ollut rento ja joustava meininki, mikä on auttanut minua kehittymään omalla tavallani ja omalla vauhdillani. 


Rento meininki on mahdollistanut myös heittäytymisen erilaisiin tilanteisiin opintojen myötä. Kuvassa minä sukupuolisyrjintä työyhteisöissä esitelmän sovinistityöntantajana.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti