Tässä osiossa kerron kuinka olen opintojeni aikana kehittynyt.
Arviointikyky
Arviointikykyni on opiskelun myötä kehittynyt paljon. Ennen opintojan rankentavan kritiikin vastaanottaminen oli vaikeaa ja koin palautteen hyökkäyksena itseäni kohtaan. Vieläkin joidenkin palautteiden vastaanottaminen on vaikeaa, mutte olen silti kehittynyt huomattavasti siitä, mitä se oli opintojeni alussa. Yritän nähdä arvioinnin kohteena tekemiseni ja toteutustapani, en itseäni. Palautetta
kuitenkin annetaan, jotta seuraavalla kerralla voisi tehdä paremmin ja
kehittyä. Pystyn kehittymään kritiinkin myötä ja pystyn vastaanottamaan
positiivista palautetta, vaikka senkin vastaanottaminen on joskus ollut
hankalaa.
Kurssitehtävien
ja erityisesti käytännön harjoitteluiden myötä olen oppinut arvioimaan
toimintaani ja sen vaikutuksia. Pystyn mielestäni tulkitsemaan hyvin sitä miksi
joku asia ei toiminut ja pystyn myös ennalta arvioimaan mielestäni hyvin sen,
mikä juttu toimii minkäkin ryhmän kanssa. Jos siis olen saanut etukäteen tietää
jotain ryhmästä. Olen äärimmäisen itsekriittinen ja miinukseksi voisinkin sanoa, että en välttämättä osaa arvioida itseäni realistisesti ja saatan arvioida itseni huonommaksi kuin olen.
Arviointikyky
ei ole ainoastaan oman itsensä arviointia, vaan siihen kuuluu myös
tilannekohtainen arviointi ja muiden toiminnan arviointi. Tämä on ehkä heikoin
kohtani. Olen harjoitteluiden ja vertaistuellisen opiskelun myötä kyllä oppinut
arvioimaan muita ja antamaan rakentavaa palautetta, mutta huomaan, että siinä
taidossa on edelleen paljon puutteita. En välttämättä huomaa kaikkea tai osaa
heti miettiä asiaa tarpeeksi monesta näkökulmasta, varsinkaan silloin jos
palaute tulisi antaa pian tilanteen jälkeen. En osaa välttämättä yhdistää
asiaa/asioita isompiin kokonaisuuksiin. Uskon, että tämä kuitenkin tulee
kehittymään työkokemuksen ja elämänkokemuksen myötä.
Pidän itseäni
pätevänä suoriutujana.
Teknistaidollinen kyky
Huomasin
selkeää kehitystä kirjallisissa töissäni opintojeni edetessä, tutkiessani niitä
portfoliota tehdessäni. Tekstin laatu on parantunut samoin tekstin
tieteellisyys. Ensimmäisenä vuotena lähdeviitteet tuottivat suurta päänvaivaa
ja wikipedia oli paras ystävä, samoin oli vielä toisenakin vuonna. Vasta
opintojeni loppuvaiheessa olen kokenut
pystyväni tuottamaan laadullisesti ja tieteellisesti parempaa tekstiä.
Opinnäytetyötä
tehdessäni vasta oikeasti opin käyttämään lähdeviitteitä ja -merkintöjä oikein.
Kyseinen työ vaati myös eniten teoriapohjaista tietämystä, kuin mikään muu
aikasempi työ. Samoin oman paineensa toi opinnäytetyötilaajan toiveiden
täyttäminen. Koin opinnäytetyötä tehdessäni, että olin tarpeeksi pätevä ja
osaava sitä tekemään. Se on merkittävää kehittymistä opintojeni alkuvaiheeseen
nähden. Opinnäytetyöni 50 sivun tuottaminen ei tuottanut missään vaiheessa
vaikeuksia ja tekstiä syntyi vaivatta, kun taas ensimmäisinä vuosina viiden
sivun essee tuntui aivan liian pitkältä ja vaikealta.
Käytännössä
tehtävässtä työstä koen pystyväni suoriutumaan sujuvasti ja laadullisesti. Koen
kehittyneeni siinä valtavasti opintojeni myötä ja omat epäilykseni
pätevyydestäni työhön ovat haihtuneet. Olen saanut hyvää palautetta kaikista
harjoitteluistani ja minuun on oltu tyytyväisiä.
Tässä osiossa
arviointini jakautuu kahteen. Pidän itseäni kirjallisissa taidoissa
kehittyneenä aloittelijana ja käytännön taidoissa pidän itseäni pätevänä
suoriutujana.
Suunnittelukyky
Hyvin
suunniteltu on valmiiksi tehty, sanoo sananlasku ja tämä pitää paikkansa.
Suunnittelukyky on hyvin tärkeä taito, kaikenlaisissa työtehtävissä. Koen, että
olen hyvä suunnittelemaan ja osaan tehdä kellon tarkat suunnitelmat ja
aikataulut, mutta suunnitelman/aikataulun toteuttaminen ei toimikkaan ihan yhtä
hyvin. Osaan olla luova ja toimia tilanteen mukaan, mutta aikataulussa
pysyminen on usein haastavaa, varsinkin kirjallisten töiden suhteen.
Opiskeluideni aikana aikataulujen noudattaminen levisi aika hyvin käsiin sen
jälkeen, kun huomasin, ettei palautuspäivämäärillä juurikaan ole väliä.
Koulumme on
aika lepsu myöhässä palautettujen koulutöiden suhteen, eikä se ole oikein
auttanut minua kehittymään omassa aikataulujen noudattamattomuudessani.
Englannissa vaihdossa ollessani koin suuren shokin, kun koulutöiden
palauttaminen oli kellon tarkkaa hommaa ja myöhästymisesta seurasi samantien
hylkääminen. Se oli hyvää harjoittelua aikataulussa pysymisessä ja uskon sielä
ollessani kehittyneeni myös aikataulujen noudattamisessa, sillä ennen
palautusta, piti essee antaa vielä kielentarkistukseenkin, jolloin
kirjoitustyöt piti tehdä hyvissäajoin valmiiksi.
En koe
oppineeni koulumme "perusopetuksen" myötä juurikaan aikatauluissa
pysymistä kirjallisten töiden tai lukemisen suhteen, muuta kuin
kehittämisprojektin, opinnäytyön sekä työelämänharjoitteluiden myötä.
Harjoitteluissa projektin oli oltava valmis ajallaan, samoin erilaisten
ryhmänohjaus suunnitelmien, jotta ne voitiin toteuttaa.
Vaikka
kehitys ei olekkaan ollut huimaa, koen kuitenkin kehittyneeni suunnittelussa ja
suunnitelmien toteuttamisessa. Kun lähden suunnittelmaan ryhmäohjausta, en
tarvitse enää pilkun tarkkaa suunnitelmaa vaan osaan toimia tilanteen mukaan,
"perus" suunnitelman pohjalta. Opiskelua alussa, minulla ei vielä
ollut niin hyvää tilannetajua, että olisin voinut poiketa paljon
suunnitelmasta. Tilannetajuni kehittyminen ja oma ammatillisen varmuuteni
kasvaminen on tehnyt suunnittelusta helpompaa ja toteutuksesta luovempaa.
Pidän itseäni
pätevänä tekijänä.
Sosiaalinen kyky
Tällä alalla
sosiaaliset kyvyt ovat erittäin tärkeät. Olen aina ollut sosiaalinen ja
ulospäin suuntautunut yksilö ja tulen hyvin toimeen kaikenlaisten ihmisten
kanssa, ikään ja sukupuoleen katsomatta. Sopeudun hyvin tilanteisiin ja
erilaisiin ryhmiin. Osaan toimia tavalla joka sopii kulloiseenkin ympäristöön
ja olen mielestäni aika hyvä lukemaan tilannetta ja toimimaan sen mukaisesti.
Pystyn ajattelemaan muita ja ottamaan kaikki huomioon. Osaan ilmaista asiani
selkeästi ja niin, että sen kaikki ymmärtävät. Osaan toimia suurissa ja pienissä ryhmissä, mutta parhaiten itse pystyn ohjaamaan suurempia n. 8-30 henkilön ryhmiä.
Joissain
tilanteissa olen aluksi hiljainen ja tarkkailen sivusta ennenkuin uskallan
heittäytyä mukaan ja olla oma itseni. En myöskään osaa välttämättä tutusta ja
lähestyä tuntemattomia ihmisiä omasta aloitteesta ilman, että minulla on heille
jotain oikeaa asiaa. Olen kuitenkin opintojeni aikana kehittynyt tässä,
tilannetajuni ja pelisilmäni paranemisen myötä.
Pidän itseäni
etevänä tekijänä.
Kaikki näistä osa-aluesta kehittyvät kokemuksen myötä. Koen opiskelleeni oikeassa paikassa ja saaneeni hyvän pohjan tulevalle työelämälleni. Opiskelussa on ollut rento ja joustava meininki, mikä on auttanut minua kehittymään omalla tavallani ja omalla vauhdillani.
Kaikki näistä osa-aluesta kehittyvät kokemuksen myötä. Koen opiskelleeni oikeassa paikassa ja saaneeni hyvän pohjan tulevalle työelämälleni. Opiskelussa on ollut rento ja joustava meininki, mikä on auttanut minua kehittymään omalla tavallani ja omalla vauhdillani.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti